Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

maandag 24 februari 2014

Basisschool Zaventem wordt winkelcentrum!

Bij Vlajo geven we ondernemerschap net niet met de paplepel in, maar het komt toch aardig in de buurt! De Vlajo Droomfabriek laat jonge kinderen proeven van het ondernemersleven. Van leren samenwerken, leren organiseren, leren verantwoordelijkheid nemen,... Jong geleerd, is immers oud gedaan!

Daarom hadden Doedel en Troetel, de mascottes van de Vlajo Droomfabriek, dit schooljaar een unieke uitdaging in petto voor de leerlingen en leerkrachten van ZAVO Vrije Basisschool in Zaventem. De vestiging in de Hoogstraat kreeg de opdracht om veel klanten te lokken naar Twinkelcentrum. In de Heidestraat moest een nieuw winkelcentrum komen: ZazaZentrum.

Elke klas richtte een andere winkel op en bedacht een leuke naam hiervoor. De leerlingen deden alles zelf, van A tot Z! Ieder vervulde een belangrijke taak, maar er werd bovenal veel samengewerkt. Een must om een succesvolle onderneming uit te bouwen!

Brigitte Devroye, directrice: "We wilden een alternatief voor ons schoolfeest. Geen dansjes, maar iets ondernemen. Op die manier is dit project ontstaan. Klas -graad -en zelfs schooloverschrijdend werken, heeft een grote toegevoegde waarde. Kinderen werken enthousiast mee, omdat ze vanuit hun eigen interesses kunnen vertrekken. Ze zijn bijgevolg enorm leergierig en verleggen op die manier hun grenzen. Bovendien laten we hen zo een beetje proeven van het bedrijfsleven: leren verkopen, leren samenwerken, leren omgaan met geld, leren omgaan met problemen en tegenslagen,... We zijn ervan overtuigd dat de kinderen deze bagage blijven meedragen in hun ontwikkeling."


Het eerste leerjaar boog zich over de raamversiering




Elke klas maakte ook een affiche voor de winkel die ze gingen uitbaten.


Doedel en Troetel kwamen en zagen dat het goed was


Er werd hard, héél hard gewerkt: de productie draaide op volle toeren, er werd een tentoonstelling georganiseerd, de winkels werden ingericht, reclamefilmpjes werden ontwikkeld, filmdecors werden vakkundig gemaakt,...



Na weken de handen uit de mouwen steken,was het dan eindelijk zover: dé opening! Spannend moment!

De vele bezoekers zagen dat het goed was

Doedel en Troetel waren er ook

De winkels zagen er schitterend uit!