Vips van Vlajo?


Junior ondernemer, leercoach, schooldirectie, droomcoach, partnerbedrijf,... Bij Vlajo ben je een VIP!
En een VIP hoort nu eenmaal thuis in ...the spotlight! Daarom laten we hier elke week een ander verhaal aan bod komen. Verhalen die recht uit het (jonge) ondernemersleven gegrepen zijn. Ze vormen ongetwijfeld een inspiratiebron voor veel ondernemend talent in de Vlaamse scholen. Veel leesplezier!

vrijdag 11 december 2015

Van miniondernemer tot Vlajo droomcoach!

De cirkel is rond. Geen leuker gevoel dan dat, vinden we bij Vlajo.
Het verhaal van Tom Devos is eentje waarbij de Vlajo-cirkel ronder dan rond is. In 2005 zette hij zijn eerste stappen als miniondernemer. Vandaag is hij zelfstandig ondernemer én droomcoach van ... een minionderneming!


Proeven van ondernemen


Aan het Sancta-Maria Instituut in Aarschot proefde Tom voor het eerst van ondernemen: "In het 6de jaar richtten we met 10 leerlingen de Vlajo Mini-onderneming Xantos op. We verkochten speciale gadgets aan bedrijven die op zoek waren naar relatiegeschenken. Als gedelegeerd bestuurder werd het me al snel duidelijk welke kracht er schuilt in een goed team, maar dat het ook niet evident was om zo'n team te managen. Daarnaast leerde ik dat verkopen veel verder gaat dan het aan- en verkoopproces. Het heeft een saus nodig en die saus is beleving. We besteedden daarom veel aandacht aan de presentatie en de personalisering van het product."


Als het kriebelt, moet je ondernemen!

Na het secundair onderwijs trok Tom naar Hasselt om er Handelsingenieur in de Beleidsinformatica te studeren. Ook daar liet de ondernemerskriebel hem niet los: "De lessen ondernemerschap van prof Ghislain Houben boeiden me mateloos. Toen we de kans kregen om deel te nemen aan een businessplan-wedstrijd, kreeg ik de smaak weer helemaal te pakken. Als eerstejaarsstudent nam ik deel met Intago, een web bureau. Het draaide goed en we hadden leuke projecten."

Naast Intago begaf Tom zich tijdens zijn studies nog op andere ondernemers-wegen: "Twee jaar na de start van Intago richtte ik met een partner party-service Belgian Party Team Events op. Dat combineerden we ook nog met een digitale drukkerij."

Na zijn studies ging Tom aan de slag als business analyst bij een consultancybureau in Leuven. Maar de ondernemerskriebel verdween nooit. Integendeel, in 2015 nam hij de draad met Intago weer op.


De ondernemerscirkel is rond

Vandaag draait Intago weer op volle toeren en helpt Tom klanten met digitale uitdagingen en het creëren van digitale beleving. Daarnaast is hij ook droomcoach van Vlajo Mini-onderneming Clash of the kilts van het Koninklijk Atheneum GO! - Campus KAMSA te Aarschot: "De leerlingen zullen in maart Highland Games organiseren in hun school. Met mijn ervaring in events en ondernemerschap hoop ik wat van mijn kennis te kunnen doorgeven. Binnenkort zitten we al een hele dag samen om het concept in detail uit te werken. Ik wil hen duidelijk maken dat daarbij de beleving heel belangrijk is, tot in de kleinste details. Maar daarnaast moet de rekening natuurlijk ook wel kloppen."


Ook droomcoach worden? Hier vind je meer info!